AMSTERDAM - De interactiviteit van internet gecombineerd met het genoeglijke van hangen voor de televisie. Die combinatie vormt het doel van het nieuwe televisiestation dat Al Gore, voormalig Amerikaans vice-president, vanaf volgende maand naar bijna twintig miljoen Amerikaanse huishoudens wil brengen.
Het station dat Current is gedoopt moet de internetgeneratie, de 18- tot 35-jarigen, gaan aanspreken.
Gore is al vanaf het voorjaar op pad om zijn concept aan de man te brengen. In april begon hij zijn opwarmingsrondje met een hip-hop-feest in San Francisco, hoofdstad van de Amerikaanse internetindustrie, en deze week werd het station officieel gepresenteerd.
‘Internet heeft de sluizen opengezet voor jonge mensen. Wat hen bezighoudt kan eindelijk worden gehoord, maar televisie heeft hen daarin niet gevolgd’, verklaarde Gore. ‘Wij willen jonge mensen een stem geven.’
De initiatiefnemers menen dat televisie verworden is tot een bezadigd medium, terwijl moderne techniek als goedkope digitale camera’s en montagegereedschappen die op een laptop werken, tegenwoordig iedereen in staat stelt zijn eigen leven te verfilmen.
‘We vragen iedereen om zijn video’s in te sturen, om mee te doen met ons netwerk.’ Filmmakers en andere leveranciers van korte en ultrakorte videobijdragen worden CJ, Current Journalists, genoemd, en kunnen rekenen op een vergoeding van 250 tot 1000 dollar per geleverde bijdrage. De bedenkers hopen door te dringen op plaatsen waar de gevestigde journalistiek niet komt of de schouders over ophaalt.
Volgens The Los Angeles Times zoekt Gore naar een programmering met veel korte items. Sinds het voorjaar is een voorproefje daarvan te vinden op de website van het nieuwe tv-station: de laatste werkdag van een pizzabezorger, het heimelijke sexleven van jongeren in Iran en Jumpers een documentaire over jongens die met parachute en camera van bruggen, bergtoppen en hoge gebouwen springen.
Dus waar begint dat op te lijken? Internettijdschrift Salon gaf het verschijnsel een naam: vlogging, ofwel video-blogging. Wéér een blog.
Wie er tegenwoordig bij wil horen begint een weblog, ofwel blog, een iedereen-is-uitgever-hoekje op internet waar strikt persoonlijke observaties en journalistieke ambities elkaar afwisselen. En het zijn niet de minsten die meedeinen op deze mediagolf: De BBC en Le Monde hebben een weblog, de Volkskrant begint een hele nieuwe in september, en dinsdag kondigde ook de Amerikaanse tv-zender CBS aan een blog te beginnen onder de titel Public Eye: een poging tot meer openheid bij het maken van nieuws.
Of een video-blog goede tv maakt, daarover bestaan twijfels. De interactiviteit van het web, en de passiviteit van de tv-kijker spreken elkaar luid en duidelijk tegen.
Bron: De Volkskrant
Facebook Badge
woensdag, juli 20, 2005
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
▼
2005
(199)
-
▼
juli
(31)
- Zondag
- Ik ben een ballon
- Blokker
- Scheermesjes
- Akkordearje
- Bingo!
- Bobstock
- Plan de campagne
- Gedicht
- Mega-Vega
- Exit
- ice
- Vlog
- Aldehou
- Zwarte Cross
- Nova
- LUL
- 5 Days Off
- Off the Wall
- Persbericht
- 550
- Spylsucht
- Grutsk
- Museum
- Haiku
- Here comes the sun
- The Bells
- (geen titel)
- Zomer
- Brains, Brains but Crazy!
- Nieuws?
-
▼
juli
(31)
3 opmerkingen:
Great work!
[url=http://lobxzdnc.com/aice/qwuk.html]My homepage[/url] | [url=http://idgfdyyt.com/hfjk/spfr.html]Cool site[/url]
Thank you!
My homepage | Please visit
Nice site!
http://lobxzdnc.com/aice/qwuk.html | http://eqzxkize.com/fcje/smyd.html
Een reactie posten