zaterdag, juni 25, 2005

Midzomernacht


Midzomernacht juni 2005 Posted by Hello

Leeuwarden. In het Aanloopcafé gespeeld. Nadat de techniek ons in eerste instantie weer eens in de steek had gelaten (wat met temperaturen boven de 30 graden geen pretje is!) hebben we ons er toch weer manmoedig doorheen geslagen. Twee sets van een uur. Het meegebrachte keyboard bleek een grote aanwinst. Zeker de accordeon in 'Teplak' maakte de hele technische 'flip' weer goed. Maar ook de deurbel klonk in 'As in kat' op de juiste plek.

Ondanks dat we twee transportkarretjes bij de Formido hadden aangeschaft vraagt zo'n optreden toch heel wat kracht en doorzettings vermogen. Gelukkig zijn we verzekerd van de hand en spandiensten van Maaike en Ingrid. Zij slepen de spullen uit en in de auto en ondersteunen ons waar mogelijk. Dat het tijd wordt voor een 'derde man' dringt zich echter steeds vaker aan ons op. Iemand die kennis van zaken heeft en verstand van geluid heeft. We gaan maar eens een advertentie zetten.

Via de post werden mij enkele teksten en gedichten opgestuurd door Bauke. Een roodharige Fries die zijn alcohol en drugs verslaving het hoofd probeert te bieden. Er zit zeker een lied in. Hier een gedicht.

Doekloas

Hjir sit ik dan wer sûnder geloof en oaljeferve
Tink net dat ik, as de ferlerne soan, myn jild sil erve
Alles wat ik krije; inkeld oaljeferve

Gjin doek, gjin byld yn ‘e fjirte
Oaljeferve, alles d’r ûnder
Wat moat ik oars? ‘k soe ut net witte
In doek, der kin ik net sûnder

De wrâld makket my gek!
De wrâld raast: “Do hast in brek!”
De wrâld docht wat frjemd
‘k haw gjin brek yn ‘e holle,
Ik bin net gek!

Oaljeferve, oaljeferve,
Oalje , oaljeferve makket my in swalker
Oaljeferve, oaljeferve,
Bliuwt myn syl kerve

Ik wol sa graach, sa graach nei hûs
‘k wol sa graach ûnder de brûs
Mar oaljeferve is alles wat ik krije
Gjin doek, mar oaljeferve

©2005 Bauke van der Heide

Vanavond speelt Tuxedomoon in Amsterdam op het Test-Portal Festival o.a georganiseerd door het Illuseum. Ooit nog gezien begin jaren tachtig in Vera, Groningen. Hte doet me deugd dat die club nog muciseert. Een soort experimentele new wave pop uit Amerika. Hebben een tijdje vanuit Brussel, België geopereerd. Helaas, kan er niet naar toe.

Geen opmerkingen: